In ‘5 vragen aan’ laten we mensen aan het woord met kennis van zaken in Azië op het gebied van reizen & zakendoen. Vandaag stellen wij aan jullie voor: Further East Consult, een interview met Matthijs. Matthijs is de eigenaar van Further East Consult, werkzaam voor KIT Intercultural Professionals en ook leraar aan de Hogeschool van Rotterdam.
1. Wat doet Further East Consult?
Further East Consult adviseert MKB-bedrijven die (willen gaan) ondernemen in Azië en geeft lezingen en workshops over socio-economische trends in Azië. Further East Consult is ook uitgever van e-magazine ‘Business Trends Asia‘.
2. Waarom zou jij studenten aanraden om in Zuidoost-Azië stage te lopen?
Voor studenten die een internationale carriere nastreven is Zuidoost-Azië een zeer leerzame regio. Met een ASEAN (Association of South East Asian Nations) die steeds verder vorm krijgt en een steeds belangrijkere rol speelt in Azië en de rest van de wereld, is Zuidoost-Azië een van de meest interessante en dynamische regio’s in de wereld!

3. Zijn er oud-studenten werkzaam in Zuidoost-Azië en in welke sectoren werken zij?
Veel van mijn oud-studenten zijn inmiddels werkzaam in Zuidoost-Azië; de een runt een evenementenbureau in Indonesië, de ander is werkzaam in de farmaceutische industrie in Vietnam en weer een ander is actief in de logistieke sector in Thailand om er een paar te noemen.
4. Je bent ook werkzaam voor KIT Intercultural Professionals, wat doe je daar precies?
Naast mijn activiteiten voor Further East Consult, ben ik behalve Senior Trainer ook lid van de Adviesraad van KIT Intercultural Professionals, een affiliate van het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Ik geef daar cross-cultural trainingen en workshops over de sociale cultuur en zakencultuur in de diverse Zuidoost-Aziatische landen. In dat kader ben ik ook de ‘vliegende keep’ voor Zuidoost-Azië, wat inhoudt dat ik in bijvoorbeeld Bangkok, Ho Chi Minh City, Jakarta en Singapore trainingen op locatie verzorg voor multinationals.
5. Hoelang heb je in Thailand gewoond en wat heb je daar gedaan?
Van 1989-1999 heb ik in Thailand gewoond. Met een paar vrienden runde ik daar een klein sportmarketingbureau, dat lokale en ook regionale sportevenementen organiseerde. Voor en met lokale en internationale brands zoals bijvoorbeeld: Coleman, Singha, S&P, Gatorade, Heineken, Knorr en Volvo organiseerden wij sportevenementen zoals grote tennistoernooien door het hele land.
